Terug naar de tijdlijn

Leefstijl

0–8 weken

Voeding, vitamines & gewichtstoename

Het is belangrijk om gezond te eten en genoeg te drinken. Je hoeft niet extra veel te eten, maar ga niet lijnen tijdens de zwangerschap. Door de misselijkheid in het begin van de zwangerschap kun je een paar kilo afvallen, dat is niet erg. Bekijk waar je wel zin in hebt, en voel je niet schuldig als dat soms iets minder gezond is. Ook verandert je smaak soms. Gemiddeld komen vrouwen tijdens de zwangerschap 12-15 kg aan, sommigen meer, anderen minder. Voor uitgebreide informatie over gezonde voeding en zwangerschap kun je kijken op: www.voedingscentrum.nl. Daarnaast heeft het Voedingscentrum en leuke en gratis app ontwikkeld, waarin je kunt lezen wat je wel en niet kan eten tijdens je zwangerschap. Heb je een bepaalde eetgewoonte zoals vegetarisch eten? Kijk dan hier. Door de zwangerschapshormonen werken je darmen tijdens de zwangerschap minder goed waardoor je obstipatie kunt krijgen. Belangrijk is om vezelrijk te eten (volkoren producten, groene groenten en fruit) en veel te drinken. Gebruik vanaf zwangerschapswens tot en met de eerste tien weken van de zwangerschap foliumzuur (400 microgram). Tijdens de hele zwangerschap (en borstvoedingsperiode) adviseren we je om dagelijks vitamine D (10 microgram) te nemen. Beide vitaminen kun je bij drogist of apotheek krijgen. Multivitaminen slikken is niet nodig als je gezond en gevarieerd eet. Mocht je deze toch slikken: gebruik er dan een speciaal voor zwangeren. Let goed op je calcium inname tijdens de zwangerschap. Je krijgt volgens het Voedingscentrum voldoende calcium binnen als je volgens de aanbevelingen 300-450 milliliter aan melkproducten (2-3 porties) en 40 gram kaas neemt. Kom je hier niet aan? Overleg het dan met je verloskundige. Vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby's. Eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette vis, zoals sardines en zalm. Bepaalde vissoorten kun je beter vermijden. 

Sporten

Bewegen tijdens de zwangerschap is alleen maar goed. Het voorkomt veel klachten, maar je moet wel goed naar je lichaam luisteren. Als je gewend bent om te sporten, kun je hier gewoon mee doorgaan, maar houd het wel veilig. Vermijd dat je je rechte buikspieren te zwaar belast. Het is altijd goed om ook je begeleider, docent of trainer op de hoogte te stellen. Overdrijf het niet. Ook is het belangrijk om voldoende water te drinken tijdens het sporten. Krijg je juist klachten of word je er heel moe van? Pas je training dan aan, kies voor een minder belastende sport of stop ermee. Zwemmen, fietsen en fitness zijn heel goede alternatieven om aan de nodige beweging te komen. Je kunt altijd met ons overleggen als je ergens last van krijgt. Begin je nu juist met sporten? Doe dat dan onder begeleiding. In het begin van de zwangerschap kun je door vermoeidheid en misselijkheid minder zin in hebben in beweging. Dit is niet erg. Je kunt dit weer oppakken zodra je je beter voelt. Als je zwanger bent is het goed om activiteiten op een wat lager niveau uit te voeren. Dit betekent dat je gedurende een work-out nog moet kunnen praten. Als je niet meer kan praten, dan ben je te veel belast. Vervolg de training dan op een lager niveau. Contactsporten en duiken wordt afgeraden in de zwangerschap. Let ook op als je naar de bergen gaat.

Reizen

Het is natuurlijk heerlijk om tijdens je zwangerschap nog even te genieten van een fijne vakantie. Dat is ook geen probleem. Als je naar een ver land wilt, is het verstandig om wel even met de GGD te overleggen. Heb je vaccinaties nodig? Of gelden er speciale regels voor het land van jouw bestemming? Meld dan altijd dat je zwanger bent.

Tot 34 weken zwangerschap kun je gewoon vliegen. Wel heb je een zwangerschapsverklaring nodig. Deze kun je aanvragen bij de assistente. Zo kan de luchtvaartmaatschappij weten hoever je zwanger bent. Neem op vakantie ook altijd een kopie mee van je zwangerschapskaart en het telefoonnummer van je verloskundige thuis.

Probeer op lange vluchten goed te blijven drinken en regelmatig wat te bewegen door een rondje in het vliegtuig te lopen.

Ga je naar een zonnig land? Smeer je dan goed in met factor 50. Door hormonen kun je een zwangerschapsmasker krijgen.

Infecties en ontstekingen

Tijdens de zwangerschap moet je extra opletten met bepaalde infecties en ziektes.

Lees de informatie op de website van het RIVM goed door. Sommige adviezen zijn niet zo algemeen bekend, zoals de adviezen betreffende CMV. Het is belangrijk dat je hiervan op de hoogte bent.

Verder is het goed om te weten dat je in de zwangerschap sneller een blaasontsteking kunt krijgen. De klachten kunnen anders zijn dan buiten de zwangerschap. Plas je hele kleine beetjes of moet je veel vaker dan normaal, dan kan er sprake zijn van een blaasontsteking. Dit gaat in de zwangerschap niet altijd gepaard met pijn bij het plassen. Soms voel je je ook niet lekker en heb je lichte verhoging. Of heb je veel harde buiken of een zeurend gevoel in je onderbuik. Twijfel je hierover laat dan even je urine bij de huisarts controleren. Het is belangrijk een blaasontsteking tijdens de zwangerschap te laten behandelen met antibiotica.

Tot slot kun je in de zwangerschap sneller klachten krijgen van een vaginale schimmelinfectie. Je hebt dan last van jeuk en/of gezwollen schaamlippen. De afscheiding is dan wat korreliger van structuur en ruikt soms anders. Het is belangrijk dit door de huisarts te laten behandelen. Je kunt ook zelf crème halen bij de drogist. 

Alcohol, roken en drugs

Drink geen alcohol als je zwanger bent. Dat is slecht voor je baby. Zelfs af en toe een glaasje kan al schadelijk zijn. Het is slecht voor de vorming van de organen, soms groeit de baby niet goed, of wordt te vroeg geboren. Het kan zorgen voor leerproblemen en problemen met concentreren bij je kind. Kijk hier voor meer informatie. 

Roken is slecht voor je kindje omdat de schadelijke stoffen uit de sigaret via jouw bloed ook in het bloed van je kindje terechtkomen. Hierdoor krijgt je kindje minder voeding en zuurstof. Daardoor groeit de baby minder goed. Het kan ook andere (voor de baby levensbedreigende ) complicaties in de zwangerschap veroorzaken. Ook wiegendood komt vaker voor als de zwangere heeft gerookt, of als er wordt gerookt in het bijzijn van de baby. Ook meeroken is ongezond. Vraag mensen in je omgeving buiten te roken.

Meer informatie vindt je op de website van Trimbos. Vertel ons altijd dat je rookt, we kunnen dan kijken of we je kunnen helpen te stoppen of dat we tijdens de zwangerschap extra controles moeten doen.

Gebruik nooit drugs tijdens je zwangerschap. Drugs gebruiken (dus ook blowen) is erg gevaarlijk voor je kindje. Vertel het ons altijd als je drugs gebruikt, we kunnen dan kijken of we je kunnen helpen te stoppen. Het is erg belangrijk dat je het ons vertelt als je drugs gebruikt, we laten dan tijdens de zwangerschap extra controles doen en in geval van harddrugs moet de baby na de geboorte afkicken.

Medicijnen en tandarts

Ben je zwanger en gebruik je medicijnen, overleg dan met je huisarts of apotheker of je deze medicijnen tijdens de zwangerschap kunt blijven gebruiken. Vertel een arts of apotheker altijd dat je zwanger bent, deze kan je dan adviseren welke medicijnen het meest geschikt zijn.

Paracetamol kan je gebruiken tijdens de zwangerschap. Maar nooit meer dan in de bijlsuiter staat. Dat betekent: niet meer dan 6 keer 500mg per 24 uur. Aspirine en ibuprofen kun je tijdens de zwangerschap niet gebruiken.

Het is belangrijk je gebit en tandvlees goed te verzorgen tijdens de zwangerschap. Je kunt tijdens de zwangerschap gewoon naar de tandarts, vertel wel dat je zwanger bent. De tandarts kan je ook een verdoving geven, dit is niet schadelijk. De tandarts maakt geen röntgenfoto’s tijdens de zwangerschap, behalve als het niet anders kan.

Werk

Kijk op onze website voor uitgebreide informatie over werken en zwangerschap. 

Stress

Als je zwanger bent kun je je zorgen maken over bijvoorbeeld de gezondheid van de baby, over de bevalling of lichamelijke veranderingen. Deze zorgen kunnen stress veroorzaken. Tijdens de zwangerschap kun je je sneller en meer gestrest voelen dan op andere momenten in je leven. Je kunt dan minder controle ervaren, je huilt sneller, of je hebt minder geduld met jezelf of anderen. Het is belangrijk dat je een manier vindt om te ontspannen, stress te verminderen en hulp te vragen als je dit nodig hebt.

Zoek activiteiten die je ontspanning geven, probeer veel rust/slaap te pakken, maak tijd vrij voor mensen waar je je prettig bij voelt, zorg dat je elke dag iets doet waar je plezier aan beleeft. 

Meld het bij ons als je het idee hebt dat je te veel stress ervaart. Onthoud dat normale stress bij het leven hoort en niet geheel te vermijden is. Bij langdurige stress zoals bijvoorbeeld door een vervelende situatie op werk, is het goed om te bekijken of dit opgelost kan worden. 

Terug naar de tijdlijn